Wyższe czynsze w połączeniu z wysoką inflacją i rosnącymi stopami procentowymi studzącymi gospodarkę mogą doprowadzić do problemów z wypłacalnością najemców, także już po zawarciu umowy. Wynajmujący, zamiast zyskać dodatkowy dochód, mogą stracić kilkumiesięczny czynsz, gdy lokator się wyprowadzi i nie znajdą nowego, skłonnego płacić więcej.
– Gdy rynek jest rozgrzany, podniesienie czynszu jest kuszące. My jednak zalecamy właścicielom powstrzymanie się od znacznych podwyżek. Najemcy powinni mieć jednak świadomość, że inflacja i podwyżki cen energii dotykają również właścicieli mieszkań, co może wpłynąć na uzasadniony wzrost stawek.
W uproszczeniu, podniesienie czynszu w ujęciu rocznym o oficjalny wskaźnik inflacji z roku ubiegłego, nie powinno budzić większych protestów. Większe podwyżki najemcy mogą jednak zakwestionować. Wysokość żądanej kwoty właściciele muszą wtedy uzasadnić na piśmie – mówi Piotr Kula z Rendin Polska.
Relacje dotyczące sposobu podnoszenia czynszu dobrze chroni umowa najmu okazjonalnego. Jeśli strony nie określiły jasno zasad podnoszenia czynszu, nie można zmienić jego wysokości w czasie trwania umowy. Polityka czynszowa musi być jasna dla obu stron, a wszystkie szczegóły trzeba ustalić przed podpisaniem umowy.
Planujesz wynajmować lokal? Zyskaj ochronę Rendin!
Tylko takie podejście pozwoli uniknąć potencjalnych problemów i nie podważy wzajemnego zaufania, które jest fundamentem komfortowej współpracy. Drugi fundament to otwarta komunikacja między wynajmującym a lokatorem, szczególnie w przypadku kwestii tak wrażliwych, jak konieczność podniesienia czynszu, czy kłopoty najemcy, które mogą skutkować opóźnieniami w płatności czynszu.
Dialog i dobra wola pozwalają uniknąć wielu problemów. Wszystko jednak zaczyna się od wyboru pewnego lokatora. W tym pomaga system weryfikacji kandydata firmy Rendin.
– Zdecydowanie nie powinniśmy podpisywać umowy z kandydatem, który nie przejdzie weryfikacji ze względu na niespłacone zadłużenie lub niedostateczne możliwości finansowe. Nie zalecamy też podpisywania umowy, jeśli potencjalny najemca budzi wątpliwości już na etapie rozmowy.
Najlepszy lokator to ten, który dba o powierzone mu mieszkanie i regularnie opłaca zobowiązania – dodaje Piotr Kula, Manager ds. rozwoju rynkowego Rendin Polska.
O tym, jak ważna jest weryfikacja najemcy przed podpisaniem umowy świadczą wyniki ankiety firmy Rendin przeprowadzonej we współpracy ze stowarzyszeniem Mieszkanicznik. Wynika z niej, że aż 7 na 10 właścicieli mieszkań na wynajem miało problem przynajmniej z jednym lokatorem.
Zaległości w czynszu, zniszczenia w mieszkaniu i wyprowadzka bez powiadomienia i zapłaty za ostatni okres to problemy, z którymi na co dzień mierzą się właściciele mieszkań. Średnio tracą na tym prawie 9 tys. zł.
Artykuł pt. „Lepiej nie windować czynszów” ukazał się pierwotnie na łamach dziennika Rzeczpospolita. Cały artykuł do przeczytania tutaj.