Remont na koszt lokatora. Jak Rendin pomaga najemcom?

Często słyszymy historie o problematycznych lokatorach. Jednak zdarzają się też sprawiający kłopoty najemcom właściciele. Jak Rendin może pomóc w wypadkach, kiedy to lokator jest stroną pokrzywdzoną? Jak wyglądają tego typu przypadki i jak Rendin może pomóc lokatorowi?
Data publikacji 09.07.2024

Historie trudnych lokatorów często pojawiają się na naszej stronie - pisaliśmy co robić, kiedy lokator zniknie, czy jak Rendin pomógł właścicielowi w sytuacji, kiedy otrzymał sfałszowane dowody płatności. Jednak nie byłoby sprawiedliwie, gdybyśmy nie wspomnieli o problemach, jakie miewają najemcy z właścicielami mieszkań. Przedstawiamy trzy typowe problemy i sposób, w jaki Rendin pomógł lokatorom w każdym z nich.

Jeśli jesteś zainteresowany wynajęciem mieszkania przez portal, który pomoże Ci w razie problemów i nie chcesz obawiać się utraty kaucji - zapraszamy.

Remont na koszt lokatora

W wypadku, kiedy właściciel mieszkania pobiera dość duży depozyt - np. wysokości dwóch miesięcznych czynszów, najemca powierza mu dość dużą kwotę pieniędzy. Jeśli okaże się nieuczciwy - musi liczyć się ze stratą, a dochodzenie swoich racji w sądzie będzie długotrwałe, a możliwe, że nieopłacalne. W wypadku Rendin nie płacisz kaucji, jednak przypadki, kiedy właściciel mieszkania chce wykorzystać okazję.

- Pamiętam sytuację, w której właściciel wynajął swoje mieszkanie w nienajlepszym stanie - mówi Jagoda Skórzewska, radca prawny Rendin. Już po zakończeniu umowy najmu właściciel zaczął znajdować kolejne defekty. Na podstawie ich zaczął domagać się opłat od lokatora za rzekome zniszczenia. Było ich tyle, że w zasadzie właściciel chciał odnowić całe mieszkanie.

- Kiedy ta sprawa trafiła na nasze biurko, stwierdziliśmy, że część zniszczeń, które zgłaszał właściciel, była albo wymyślona, albo istniała już w momencie rozpoczęcia wynajmu - mówi Skórzewska.

Jak dodaje, podstawowym dokumentem, który Rendin wykorzystuje w takich przypadkach, jest protokół zdawczo-odbiorczy. To dokument, który tworzy właściciel lokalu w momencie wynajmu. Powinien on zawierać opis stanu mieszkania, razem z dokumentacją zdjęciową, wyposażeniem i ostatnio przeprowadzanymi naprawami. Dokładnie przygotowany dokument pomaga w ustaleniu tego, jak mieszkanie wyglądało w chwili, kiedy wchodził do niego lokator.

Protokół zdawczo-odbiorczy z Rendin przygotowuje się w dwóch momentach. Przy przekazaniu i odbiorze. W ten sposób możemy w łatwy sposób zweryfikować stan mieszkania w obu momentach. To pomaga w trudnych momentach, czy są trudne dla właściciela, czy lokatora. Nie musimy polegać na przeciwstawnych zeznaniach dwóch stron - wyjaśnia Jagoda Skórzewska.

W tej sytuacji Rendin wziął na siebie negocjacje między właścicielem i najemcą i doszedł do rozwiązania, które zadowoliło obie strony. W wypadku wynajmu bez Rendin taka sytuacja zapewne skończyłaby się przepadkiem kaucji na rzecz interpretującego “po swojemu” najemcy.

- Remont mieszkania po wynajmie jest wymagający finansowo, ale w tym wypadku było to pełne odnowienie mieszkania, a nie przywrócenie go do stanu sprzed wynajmu. To działanie, które zwiększa wartość nieruchomości i leży w interesie właściciela, a nie dotyczy najemcy - podsumowuje prawniczka Rendin.

Co Rendin daje najemcom?

  • Indywidualne wsparcie prawne przed, w trakcie i po wynajmie

  • Brak kaucji

  • Proste i sprawiedliwe umowy przygotowane przez naszych prawników

Właściciel wchodzi do swojego… jak do swojego

Innym dość częstym problemem jest sytuacja, w którym właściciel ciągle traktuje mieszkanie tak, jakby nikt w nim nie mieszkał i pojawia się niezapowiedziany. Powody takiego zachowania - czy to sprawdzanie stanu mieszkania, czy montaż jakiegoś nowego urządzenia, są nieważne. Lokator przebywający w mieszkaniu ma prawo do spokojnego mieszkania w nim, a właściciel może wejść do niego jedynie za wcześniejszym powiadomieniem w dwóch sytuacjach:

  • przeglądu stanu lokalu i jego wyposażenia i ustalenia zakresu niezbędnych prac

  • wykonania prac w zastępstwie lokatora.

Taka definicja znajduje się w par. 10 ustawy o ochronie praw lokatorów. Przy czym najważniejszą jej częścią jest wcześniejsze powiadomienie. Bez niego właściciel nie powinien pojawiać się w mieszkaniu, a jeśli pojawi się i zostanie poproszony o jego opuszczenie - wyjść. W innym wypadku może nawet popełniać przestępstwo zakłócania miru domowego.

- Pamiętam sytuację, kiedy, w zasadzie od razu po rozpoczęciu najmu i podpisaniu umowy wynajmujący poinformował najemcę, że dane mieszkanie jest na sprzedaż - wspomina Jagoda Skórzewska. Najemca zaczął szukać nowego mieszkania i poinformował wynajmującego o chęci rozwiązania umowy. Właściciel nie zgodził się, ale mimo to chciał stale odwiedzać mieszkanie i pokazywać je potencjalnym nabywcom. Poza tym zdarzały się też sytuacje, że wynajmujący odwiedzał mieszkanie bez uprzedzenia, np. rano, gdy lokator jeszcze spał.

W tej sytuacji Rendin negocjował z oboma stronami i właściciel zgodził się na zakończenie umowy w sytuacji, jeśli znajdziemy nowego lokatora. Kiedy znaleźliśmy go i przeszedł naszą weryfikację, właściciel jednak zmienił zdanie i zakończył umowę z miesięcznym trybem wypowiedzenia, na co lokator przystał.

- W tej historii występuje pewne mylące zachowanie ze strony wynajmującego, ale najbardziej dotkliwym aspektem jest naruszenie prawa do prywatności najemcy. Nawet jeśli mieszkanie należy do kogoś innego, jest to jednocześnie dom najemcy - stwierdza prawniczka.

Ponadto, jeśli właściciel w ogóle ma plan sprzedaży wynajmowanej nieruchomości, najemca powinien dowiedzieć się o tym jak najszybciej. W ten sposób można osiągnąć porozumienie co do najwygodniejszego dla obu stron postępowania. W przypadku braku porozumienia umowę (na czas nieokreślony) można oczywiście również rozwiązać, ale tylko w sposób prawidłowy. Sprzedaż wynajmowanego mieszkania nie jest wystarczającym powodem do wszczęcia rozwiązania umowy w trybie natychmiastowym.

Wynajem obcokrajowcowi - dyskryminacja

Tego typu wydarzenia nie pojawiają się często (przy czym oczywiście każdy ma swoje preferencje - i może zweryfikować je na etapie weryfikacji lokatora), jednak w sytuacjach które napotkaliśmy w Rendin czasem przekraczają one granice preferencji.

Jagoda Skórzewska wspomina o przypadku, kiedy umowa pomiędzy wynajmującym a najemcą została już zawarta, natomiast później rozpoczęły się problemy - już po krótkim okresie od rozpoczęcia najmu wynajmujący chciał podnieść czynsz o 40% (według umowy mógł to zrobić raz na 12 miesięcy) i zagroził wyrzuceniem lokatora, jeśli ten się nie zgodzi. Potem nastąpiła seria obelg dotyczących narodowości najemcy.

Dyrektor prawna Rendin mówi, że po zapoznaniu się z tą historią firma skontaktowała się z wynajmującym, aby uzyskać wyjaśnienia. - Zamiast tego usłyszeliśmy od niego, że chce anulować umowę najmu w trybie pilnym, co w rzeczywistości nie było uzasadnionego powodu. Daliśmy wynajmującemu do zrozumienia, że ​​jego zachowanie nie jest w żaden sposób akceptowalne i zaleciliśmy prawidłowe rozwiązanie umowy. Skontaktowaliśmy się też z najemcą i wyjaśnialiśmy jego prawa – opisuje.

Skórzewska opowiada również, że miała miejsce również sytuacja, gdy wynajmujący wynajmował swoją nieruchomość i otrzymał telefon od osoby zainteresowanej wynajmem. Gdy tylko właściciel usłyszał, że to cudzoziemiec, rozległy się głośne krzyki i brzydkie słowa. - Dla nas takie incydenty są nie do tolerowania. Po poważnych incydentach ci wynajmujący nie będą mogli podpisywać nowych umów na platformie Rendin, ponieważ chcemy chronić najemców, którzy znajdą lokal za naszym pośrednictwem - mówi Skórzewska.

Mieszkanie z wadami ukrytymi

Kiedy wynajmujemy mieszkanie, wynajmujemy je w określonym stanie. Jeśli właściciel ukryje przed nami jakieś wady, które sprawiają, że jego standard jest niższy albo nie da się z niego odpowiednio korzystać (to mogą być niedziałające wyposażenie - choćby telewizor, niesprawna instalacja - np. kaloryfer, czy zagrzybione, zawilgocone pomieszczenie), lokator ma prawo do wybrania jednej z dwóch możliwości:

  • Zerwanie umowy ze skutkiem natychmiastowym

  • Prośba o obniżenie czynszu

W tym drugim wypadku czynsz może zostać obniżony do okresu naprawy. Jeśli nie da się tego zrobić - pozostaje rozwiązanie umowy. W tym wypadku znowu Rendin jest w stanie pomóc klientowi - nasza obsługa klienta wynegocjuje odpowiednie zniżki dla Ciebie.

Na co zwracać uwagę przy podpisaniu umowy?

Niesprawiedliwe i dziwne warunki umowy

Zawsze zwracaj uwagę na dodatkowe warunki umowy, które dają dodatkowe przywileje jednej ze stron - na przykład prawo do wcześniejszego niż miesięczne zerwania umowy, albo dodatkowe płatności. Umowy muszą być zawarte zgodnie z prawem (przede wszystkim wspomnianą już ustawą o ochronie praw lokatorów).

Ignorowanie warunków w mieszkaniu i lokatora

Innym sygnałem, że wynajem może być trudny jest to, kiedy właściciel jest trudny w kontakcie - nie odbiera telefonów, przekłada spotkania, ale przede wszystkim ignoruje większe problemy z mieszkaniem, które powinny być jego odpowiedzialnością - np. 10-letnią pralkę w mieszkaniu, która nie do końca funkcjonuje poprawnie, czy zapowietrzone kaloryfery - usunięcie tych problemów powinno być w jego gestii, a brak zainteresowania może świadczyć o tym, że kiedy pojawią się prawdziwe problemy pozostaniesz z nimi sam. Oczywiście jeśli nie wynajmujesz z naszą pomocą!

Dołącz do naszej listy mailingowej

Porady, tricki i trendy z rynku najmu w Twojej skrzynce mailowej.

Rendin to bezpieczny wynajem oraz gwarancja finansowa.

Profesjonalne umowy pisane przez prawników. Weryfikacja kandydatów na lokatora. Gwarancja płatności czynszu oraz ochrona aż 10 razy lepsza, niż z kaucją. Przekonaj się sam.