Jak być dobrym wynajmującym? 8 prostych porad

Bardzo często pisze się o tym, jakie cechy powinien mieć lokator. Jednak, tym razem skupimy się na drugiej stronie. Jakie cechy powinien mieć właściciel lokalu na wynajem i i jaka jest tajemnica długoterminowej relacji z lokatorem?
Data publikacji 21.08.2024
Treści w tym artykule mogą być nieaktualne!

Znalazłeś rzetelnego najemcę, który dobrze zadba o Twoją nieruchomość? Chciałbyś go zatrzymać i zbudować długoterminową relację?

Znalezienie rzetelnego najemcy dla swojej nieruchomości

Informuj wprost i wyróżniaj się!

Żeby znaleźć szybko dobrego lokatora warto pokazać swoje mieszkanie w sposób, który wyróżni je spośród setek ogłoszeń - można oczywiście zaoferować niższy czynsz niż konkurencja, ale może to przyciągnąć niekoniecznie takiego lokatora jakiego szukasz. 

Oczywiście warto znać szacowaną wycenę naszego mieszkania na wynajem - możesz wykorzystać do tego celu kalkulator czynszu Rendin.

Można mówić oczywiście do określonej grupy najemców - inaczej pisze się ogłoszenie dla rodziny, inaczej dla młodych, bo poszukują innych cech lokalu, w którym będą mieszkać. Można posiłkować się bardzo dobrej jakości zdjęciami, czy wideo. Ważne jest, żeby pisać wprost o zaletach swojego mieszkania, i nie ukrywać jego wad, żeby nie rozczarować potencjalnego lokatora w momencie, kiedy otworzy drzwi.

Warto zaskoczyć także nietuzinkowym podejściem do samego wynajmu - choćby wynajmując bez kaucji, a zamiast niej oferując wynajem przez Rendin - który zabezpiecza Twoje lokum znacznie lepiej!

Mów tym samym językiem

Mów tym samym językiem!

Przed podpisaniem umowy strony powinny wspólnie przejrzeć kontrakt. Dzięki temu możesz mieć pewność, że najemca jest świadomy wszystkich jego zapisów. Warto także dopytać, lub doprecyzować wyraźnie niektóre jej elementy, tak żeby obie strony tak samo rozumiały zasady na których działają. W przeciwnym razie może dojść do sytuacji, w której najemca nie jest świadomy jak rozumieć niektóre z punktów i nie wie, jak prawidłowo dbać o wynajmowaną nieruchomość.

Na przykład wynajmujący często zamieszczają w umowie klauzulę zakazującą wiercenia dziur w ścianach bez ich zgody. Najemcy z kolei często to ignorują lub uważają, że powodem zakazu jest jedynie upór właściciela. Sytuacja może eskalować, gdy najemca chce samodzielnie powiesić obraz na ścianie i przypadkowo przebija kabel elektryczny. Innym zapisem jest na przykład definicja “wprowadzenia zmian” w lokalu. Czy wbicie w ścianę gwoździa, żeby powiesić zdjęcie rodziny jest już zmianą, która jest zakazana lub powinna być uzgodniona? Takie, ważne punkty powinny być zawarte w umowie i dokładnie wyjaśnione najemcy.

Często właściciele dodają do umowy warunki, które są niedozwolone, lub ewidentnie działają na ich korzyść. Dlatego warto również sprawdzić wspólnie, czy wszystkie ustalone punkty są zgodne z prawem i nie stawiają najemcy w gorszej sytuacji.

Rendin to m.in.

  • Gwarancja płatności czynszu bez konieczności pobierania kaucji

  • Weryfikacja finansowa kandydatów na lokatora przed podpisaniem umowy

  • Profesjonalne umowy najmu przygotowane przez naszych prawników

Zapoznaj najemcę z wadami i specyfiką mieszkania

Bądź uczciwy i transparentny wobec najemcy i nie ukrywaj przed nim niczego. Jeśli wynajmowana nieruchomość ma na przykład problemy z wentylacją, temperaturą w lecie lub wilgotnością, poinformuj o tym najemcę i wyjaśnij, jak należy sobie z tym radzić. Na przykład, jak często powinno się wietrzyć mieszkanie, jak prawidłowo dbać o sprzęty domowe lub jak utrzymać standard czystości, który ci odpowiada. 

Najemca powinien być również zaznajomiony ze wszystkimi specyfikacjami i procedurami związanymi z mieszkaniem. W tym celu wynajmujący może przygotować, na przykład, dokładne instrukcje dla najemcy, które szczegółowo opisują, jak ostrożnie obchodzić się z wynajmowaną nieruchomością.

Na przykład, wynajmując mieszkanie z ogrzewaniem na drewno, najemca musi wiedzieć, jak prawidłowo ogrzewać, aby zapobiec zamarznięciu rur zimą. Jeśli na wynajmowanej posesji znajdują się materiały lub sprzęty, które wymagają szczególnej opieki lub specjalnych narzędzi, to również warto o tym wspomnieć.

Strony mogą również ustalić, kto odpowiada za regularne odświeżanie mieszkania - na przykład czyszczenie filtra w okapie kuchennym. Najemcy należy z pewnością pokazać, gdzie znajdują się korki, czy  jak wyłączać gaz lub wodę.

Zapoznaj lokatora z okolicą

Przy pierwszym spotkaniu, albo nawet w ogłoszeniu ważne jest to, żeby “sprzedać” nie tylko mieszkanie, ale też jego sąsiedztwo. To miejsce, w którym spędzi najprawdopodobniej najbliższy rok. Dlatego ważne jest przekazanie, gdzie są najbliższe sklepy, apteka, przystanki komunikacji miejskiej czy poczta. Jeśli w okolicy jest coś ciekawego, warto zwrócić na to uwagę!

Oczywiście nie jest to wymagane, ale na pewno miło widziane przez lokatora - możesz nawet przygotować list powitalny! Do tego warto też zawrzeć w nim informacje związane z płatnościami - np. konto do zapłaty czynszu, czy informacje o spółdzielni czy dostawcy gazu.

Nie pojawiaj się w mieszkaniu bez zapowiedzi

Nie składaj niezapowiedzianych wizyt najemcy. Nikt nie chce obudzić się na widok kogoś, kogo mało zna pukającego do drzwi lub wchodzącego do mieszkania bez zapowiedzi. Niestety, znamy wiele historii, w których właściciel nie szanuje prywatności najemcy i wchodzi do mieszkania, kiedy mu się podoba.

- Pamiętam sytuację, kiedy, w zasadzie od razu po rozpoczęciu najmu i podpisaniu umowy wynajmujący poinformował najemcę, że dane mieszkanie jest na sprzedaż - mówi Barbara Geło z działu obsługi klienta Rendin. Najemca zaczął szukać nowego mieszkania i poinformował wynajmującego o chęci rozwiązania umowy. - Właściciel nie zgodził się, ale mimo to chciał stale odwiedzać mieszkanie i pokazywać je potencjalnym nabywcom. Poza tym zdarzały się też sytuacje, że wynajmujący odwiedzał mieszkanie bez uprzedzenia, np. rano, gdy lokator jeszcze spał - dodaje.

Warto pamiętać, że wynajmujący może odwiedzić wynajmowany obiekt tylko wtedy, gdy wizyta została wcześniej uzgodniona z najemcą, a ten miał na to wystarczająco dużo czasu.

Lokator przebywający w mieszkaniu ma prawo do spokojnego mieszkania w nim, a właściciel może wejść do niego jedynie za wcześniejszym powiadomieniem w dwóch sytuacjach:

  • przeglądu stanu lokalu i jego wyposażenia i ustalenia zakresu niezbędnych prac

  • wykonania prac w zastępstwie lokatora.

Taka definicja znajduje się w par. 10 ustawy o ochronie praw lokatorów. Najważniejsze w interpretacji tego przepisu jest wcześniejsze powiadomienie. Bez niego właściciel nie powinien pojawiać się w mieszkaniu, a jeśli pojawi się i zostanie poproszony o jego opuszczenie - wyjść. W innym wypadku może nawet popełniać przestępstwo zakłócania miru domowego.

Traktuj wynajem jak biznes, a nie jak swój dom

Oczywiście istnieją mieszkania, które zostały zakupione przez właściciela wyłącznie w celach inwestycyjnych, jednak znaczna liczba mieszkań na wynajem to także poprzednie miejsce zamieszkania właściciela lub jego rodziny. Często trudno w takich wypadkach odpuścić emocje, a wynajmowane mieszkanie wciąż może być postrzegane jako własny dom.

Wynajmujący musi zrozumieć, że w trakcie trwania umowy najmu wynajmowana przestrzeń jest domem najemcy, a nie tylko miejscem, gdzie może przebywać z łaski właściciela - to podobny przypadek, jak ten poprzedni. „Mój były wynajmujący przechowywał swoje rzeczy osobiste w wynajmowanym mieszkaniu, kiedy sama tam mieszkałam. Wiele razy zdarzało się, że wynajmujący wchodził do mieszkania swoim kluczem i zaczynał szukać swoich ubrań w szafach lub szedł po coś do piwnicy,” dzieli się swoim rozczarowaniem jedna z najemczyń.

Oprócz rzeczy osobistych, wynajmujący powinien również usunąć z wynajmowanej nieruchomości wszystkie przedmioty o wartości sentymentalnej. „Przez kilka lat mieszkałem w wynajmowanym mieszkaniu wymagającym remontu, którego meble miały kilka wgnieceń i zadrapań wynikających z użytkowania przez lata. Po zakończeniu najmu, wynajmujący oskarżył mnie o zniszczenie cennej komody odziedziczonej po babci, której już nigdzie nie można znaleźć,” opisuje inny najemca.

Szybko rozwiązuj problemy najemcy

Jedną z najważniejszych rzeczy dla najemcy jest szybka i skuteczna komunikacja z właścicielem. Oznacza to, że jeśli w wynajmowanej nieruchomości pojawi się problem lub sprzęt przestanie działać, właściciel pomoże szybko znaleźć rozwiązanie sytuacji.

- Kilka lat temu wynajmowałem mieszkanie i początkowo właściciel wydawał się bardzo miły i pomocny. Jednak gdy pewnego dnia odkryłem, że rury w łazience przeciekają, właściciel zniknął jak kamfora i nie odbierał telefonów ani maili przez tydzień. W końcu zrezygnowałem i zamówiłem hydraulika, żeby naprawił problem na mój koszt - dzieli się swoim doświadczeniem jeden z najemców.

Ważne jest również trzymanie się ustaleń. - W moim wynajmowanym mieszkaniu zepsuła się kuchenka elektryczna, którą właściciel obiecał wymienić w ciągu kilku dni. Jednak w kolejnych tygodniach wynajmujący ciągle znajdował wymówki, dlaczego nie może przyjść, żeby ją wymienić. Takie puste obietnice sprawiają, że właściciel wydaje się nieodpowiedzialny - mówi inny najemca.

Długoterminowa i bezproblemowa relacja najmu opiera się na otwartej komunikacji i zaufaniu. Wynajmujący chcą znaleźć najemcę, który będzie traktował ich nieruchomość jak własny dom. Z drugiej strony, wynajmujący muszą wziąć pod uwagę, że właściciel nadal jest odpowiedzialny za ogólne funkcjonowanie wynajmowanego mieszkania. Wynajmujący musi zapewnić, że wynajmowany obiekt posiada działające systemy techniczne, wodne i kanalizacyjne oraz opłacać ich utrzymanie i konserwację.

Zabezpiecz najem i podpisz bezpieczną umowę

Aby zabezpieczyć się podczas wynajmu, kluczową rolę odgrywa zgodna z prawem umowa najmu. Jeśli strony mają słabą znajomość obowiązującego prawa, łatwo o problemy prawne.

Jeśli ty i wynajmujący zdecydujecie się na zawarcie umowy najmu na platformie Rendin, pomożemy wam zapewnić bezpieczne zawarcie i administrowanie umową najmu. W takim przypadku strony nie muszą martwić się o legalność umowy najmu, ponieważ nasze umowy są sporządzane przez profesjonalnych prawników.

W przypadku wystąpienia nieporozumień lub problemów podczas najmu, nasz zespół prawny pomoże w mediacji między stronami i zaproponuje rozwiązania zgodne z prawem i uczciwe dla obu stron.

Rendin to bezpieczny wynajem oraz gwarancja finansowa.

Profesjonalne umowy pisane przez prawników. Weryfikacja kandydatów na lokatora. Gwarancja płatności czynszu oraz ochrona aż 10 razy lepsza, niż z kaucją. Przekonaj się sam.