Zabójcze ogłoszenie najmu - przyciągnij lokatorów z naszymi wskazówkami

Jak powinno wyglądać ogłoszenie najmu w internecie? Jak zrobić dobre zdjęcia i stworzyć opis? Na co zwrócić uwagę, żeby Twoje ogłoszenie przyciągało lokatorów? Sprawdź nasze porady!
Data publikacji 18.07.2024

Chcesz wynająć swoje mieszkanie? Oczywiście są na to różne metody, ale najpopularniejszą obecnie jest umieszczenie go w Internecie. Niezależnie od tego, jakiego portalu z ogłoszeniami czy innego medium chcemy używać, są pewne zasady, których powinniśmy się trzymać, żeby nasze ogłoszenie nie tylko dobrze wyglądało, ale i przyciągało najemców.

Zdjęcia

W internecie “kupujemy oczami” - dlatego dobre zdjęcia przyciągają uwagę. Wizualna prezentacja mieszkania to kluczowy element ogłoszenia. Jakie powinny być zdjęcia?

Duże zdjęcia

Przynajmniej połowa użytkowników ogląda zdjęcia z telefonów komórkowych. Pozwalają one nie tylko na robienie bardzo dobrej jakości zdjęć, ale też na ich przeglądanie. Dzięki możliwości szybkiego powiększenia zdjęcia użytkownik może skoncentrować się na dowolnym elemencie obrazu - dlatego ważne jest to, żeby zdjęcia były duże - najlepiej przynajmniej w rozdzielczości 1280 x 720 pikseli, czyli HD. 

Szeroka perspektywa

Przy pokazywaniu pomieszczeń ważne jest, żeby zdjęcia pokazywały możliwie jak najwięcej - dlatego ważna jest szeroka perspektywa. Nie rób zdjęć pionowo, postaraj się ująć jak najwięcej - robiąc zdjęcia na przykład z kąta pokoju lub z korytarza. W ten sposób pokażesz na tyle dużo pokoju, na ile to możliwe. Warto wypróbować kilka kątów!

Zdjęcie pokoju z jednego z kątów daje szeroki obraz całego pomieszczenia.

Jasne i czyste

Zdjęcia powinny być przede wszystkim jasne - ponury, ciemny pokój raczej nie wygląda dobrze i nie przyciągnie zbyt wielu odwiedzających. Odsłoń wszystkie żaluzje i zasłony, zapal światła, jeśli to możliwe, ustaw bardziej białe niż żółte oświetlenie - będzie wyglądać bardziej naturalnie.

Ważne jest też, żeby mieszkanie na zdjęciach było czyste - posprzątaj i usuń środki czystości, ale też przedmioty, które nie będą obecne w mieszkaniu, kiedy wynajmie je już lokator, żeby nie wprowadzać go w błąd. Możesz pomyśleć o elementach home stagingu.

Kolejność zdjęć

Ważne jest, żeby zdjęć było dużo. - Według analiz danych portalu Booking.com powinno być ich minimum 10, a przy wynajmie długoterminowym sugerowałbym podobną liczbę - mówi Paweł Chełchowski, zajmujący się marketingiem w Rendin. Sugeruje też minimum 4 zdjęcia każdego pokoju i kilka zdjęć łazienki. Poza tym warto pokazać budynek z zewnątrz, czy widok z balkonu, o ile jest czymś, na co najemca może zwrócić uwagę.

Jak ustawić zdjęcia w swoim ogłoszeniu? Dobrze jest ich nie mieszać, a pokazać dokładnie jeden pokój - publikując kilka jego zdjęć z różnych miejsc lub przechodząc “od ogółu do szczegółu” - na przykład pokazując na koniec konkretne elementy wyposażenia. Zdjęcia powinny “prowadzić” lokatora po mieszkaniu, pokazując pokoje po kolei, a na końcu choćby wspomniany widok z balkonu czy budynek z zewnątrz. 


Jeśli pokażesz najpierw salon, potem płytę grzewczą, zdjęcie łazienki, a następnie zbliżenie na stojący w salonie telewizor, oglądający może poczuć się nieco zagubiony - mówi Paweł Chełchowski z Rendin.

Jakie powinno być pierwsze zdjęcie w ogłoszeniu?

Ma pokazać to, co w lokalu jest najlepsze i przykuć uwagę - jeśli Twoje mieszkanie wygrywa z innymi przestrzenią - postaraj się pokazać zdjęcie, które odda te wrażenie, jeśli wyposażeniem i wystrojem, może warto skoncentrować się na nim? Na pewno pierwsze zdjęcie pokazujące łazienkę może być dość dziwne!

Rendin to m.in.

  • Gwarancja płatności czynszu bez konieczności pobierania kaucji

  • Weryfikacja finansowa kandydatów na lokatora przed podpisaniem umowy

  • Profesjonalne umowy najmu przygotowane przez naszych prawników

Robić zdjęcia samemu, czy wynająć profesjonalnego fotografa?

To pytanie, na które odpowiedź musisz odpowiedzieć samemu. Jeśli jesteś kompletnym beztalenciem fotograficznym i nie jesteś w stanie zupełnie zrobić ostrego zdjęcia, warto przemyśleć zatrudnienie kogoś. Natomiast większość zdjęć mieszkania naprawdę jest w stanie zrobić każdy posiadający telefon komórkowy i minimalne umiejętności.

Opis

W wypadku opisu Twojego mieszkania, tak jak w wypadku zdjęć najważniejsze jest rozpoczęcie od najlepszej strony Twojego mieszkania. Jeśli to przestrzeń, rozpocznij opis od tego, jeśli odległość do centrum - skoncentruj się na odległości w pierwszym zdaniu, albo najpóźniej pod koniec pierwszego akapitu!

Nie rozwadniaj treści

Na portalach internetowych i w ogóle w internecie czytamy nieco inaczej niż w przypadku książek czy gazet - użytkownicy raczej skanują tekst wzrokiem i skupiają się na nagłówkach (dlatego w punkcie powyżej proponujemy rozpoczęcie od najlepszych cech mieszkania). 

Ważne jest podawanie dokładnych, krótkich informacji - jeśli jesteś w stanie zawrzeć cechy swojego mieszkania w punktach, lub pogrubić najważniejsze informacje, żeby bardziej przyciągały wzrok, zrób to!

Tekst w internecie powinien składać się z krótkich akapitów (3-4 linijki tekstu), koncentrujących się na jednym temacie, np. 

  1. Najważniejsze cechy

  2. pokoje

  3. wyposażenie kuchni

  4. Informacje dodatkowe.

Uważaj też na “słowną watę” - są słowa, które mało znaczą, a mogą mieć nieświadomie negatywne konotacje. Np. słowo “przytulny” przywodzi w wypadku niektórych pozytywne uczucia, ale może także wywołać skojarzenia z mieszkaniem małym i zagraconym.

Im bardziej szczegółowych informacji udzielisz, tym lepiej! Sam zobacz jak brzmią dla Ciebie te dwa przykłady:

“Jasne, 60-metrowe mieszkanie, 50 metrów od ulicy Piotrkowskiej w Łodzi”

“Jasne, duże mieszkanie w centrum Łodzi”

Które mieszkanie bardziej przykuje uwagę lokatora?

Myśl o swojej grupie docelowej

Oczywiście jako właściciel najlepiej wiesz, za co można doceniać swoje mieszkanie, ale myśl też o swojej grupie docelowej - jeśli chcesz wynajmować studentom, skoncentruj się na komunikacji miejskiej, dystansie do uczelni czy centrum miasta. Dla rodzin z dziećmi warto skupić się na okolicznych parkach, centrach handlowych czy bezpieczeństwie. Warto też zawsze wspomnieć o dodatkowych udogodnieniach w budynku - winda, parking podziemny czy dostęp do piwnicy/strychu to ważne wiadomości.

Pozna mieszkaniem warto też podać informacje o budynku - kiedy powstał, czy i kiedy był odnawiany, jakie części wspólne są dostępne, czy jest domofon - no i ostatecznie, jak wygląda ogrzewanie i kuchnia (gaz, prąd itp.)

W zależności od portalu, jeśli są jakieś płatności, których nie doliczasz do czynszu, a nie możesz dodać ich w innym miejscu, dodaj je na końcu opisu. Jeśli nie wiesz, jak wycenić swoją nieruchomość, możesz skorzystać np. z naszego kalkulatora czynszu.

Filtry

Portale z ogłoszeniami starają się ułatwiać pracę użytkownikom i o części udogodnień w mieszkaniu da się poinformować po prostu poprzez zaznaczenie odpowiedniego boksu przy tworzeniu ogłoszenia (np. balkon, parking itp.) Czy dublować je w ogłoszeniu? To zależy.  

Zazwyczaj nie ma potrzeby, żeby powtarzać elementy zaznaczone w filtrze o ile są dość standardowe - ale jeśli mieszkanie dysponuje 40-metrowym tarasem, to zaznaczenie opcji “balkon” nie odda całej jego wspaniałości. Z kolei dla zwykłego balkonu - absolutnie wystarczy. Jeśli chcesz podkreślić jakieś dodatkowe informacje (np. strzeżony parking), warto to dodać.

Tytuł ogłoszenia

Czasami tytuł jest automatycznie generowany przez portal, w innych wypadkach będziesz miał możliwość stworzyć go sam - zazwyczaj w ograniczonej liczbie znaków. To zazwyczaj najważniejsza część Twojego ogłoszenia - od niej i pierwszego zdjęcia zależy, czy ktoś zainteresuje się Twoim mieszkaniem, kliknie i wejdzie głębiej. Przyjrzyj się stronie z ogłoszeniami portalu na którym publikujesz i zobacz, co widzi jego użytkownik - jeśli nie ma informacji o np. metrażu, liczbie pokoi, ulicy czy dzielnicy - to warto zawrzeć je w tytule! Poza tym, tak jak w przypadku pierwszego paragrafu, zawrzyj tam tyle sprzedażowych informacji, ile to możliwe. 

W tym wypadku warto myśleć o skrótach - ul. zamiast ulica czy 2 pok. zamiast dwa pokoje to zawsze kilka znaków, które możesz wykorzystać na inny, ważny element!

Co zrobić, jeśli kandydaci nie przychodzą?

Jeśli posłuchałeś tych porad, Twoje ogłoszenie wygląda (przynajmniej dla Ciebie) satysfakcjonująco i masz w miarę rynkową cenę, a nie zgłaszają się do Ciebie kandydaci do wynajmu - możesz pomyśleć o zmianie głównego zdjęcia lub dodać nowe, albo problem leży gdzie indziej - choćby w marketingu. Tutaj warto rozważyć nawet proste rozwiązania - wrzucić swoje ogłoszenie do mediów społecznościowych - czy Facebooka czy innych. Warto też przyjrzeć się po lokalnych grupach dla poszukujących lokalu - no i na koniec - poszukać innych portali.

W wypadku, jeśli korzystasz z Rendin za darmo promujemy ogłoszenia na Facebooku, ale zawsze warto poszerzyć też grono odbiorców - jeśli potrzebujesz porady, odezwij się także do naszej obsługi klienta!

Rendin to bezpieczny wynajem oraz gwarancja finansowa.

Profesjonalne umowy pisane przez prawników. Weryfikacja kandydatów na lokatora. Gwarancja płatności czynszu oraz ochrona aż 10 razy lepsza, niż z kaucją. Przekonaj się sam.