Case study: Wynajem mieszkania – oszuści próbowali wyłudzić pieniądze

Po raz pierwszy w historii Rendin natknęliśmy się na właściciela, który z pomocą najemcy próbował dokonać oszustwa ubezpieczeniowego. W skrócie: właściciel planował wyremontować wynajmowane mieszkanie i marzyło mu się, aby wszelkie koszty pokrył Rendin.
Data publikacji 13.04.2023
Treści w tym artykule mogą być nieaktualne!
Case study: Wynajem mieszkania – oszuści próbowali wyłudzić pieniądze

Jak przebiegał wynajem mieszkania? Oszuści chcieli w nieuczciwy sposób wykorzystać podpisane dla relacji najmu poręczenie Rendin, więc najpierw przyjrzyjmy się, jak dokładnie działa nasza ochrona. Załóżmy, że wynajmujący i lokator zawarli umowę najmu w naszym systemie. Lokator może wtedy wynająć nieruchomość bez kaucji, a właściciel otrzymuje gwarancję opłat i ochronę własności. Obie strony otrzymują również bezpłatne wsparcie prawne przez cały wynajem mieszkania.

  • Jeśli pojawią się problemy, na przykład lokator będzie zalegać z opłatami lub spowoduje szkody majątkowe, mamy określony proces, który przeprowadzamy w celu ustalenia dokładnych okoliczności. Wykorzystujemy w nim dowody, aby określić, czy i w jakim stopniu rzeczywiście doszło do szkody.

  • Jeśli okaże się, że odpowiedzialny jest lokator, skontaktujemy się z nim z żądaniem, by zrekompensował właścicielowi szkody.

  • Jeśli lokator odmówi współpracy, Rendin przejmie sprawę i zrekompensuje właścicielowi szkody.

  • Następnie Rendin wystąpi do sądu przeciwko najemcy, aby odzyskać należne pieniądze.

Oszuści mieszkaniowi dostarczyli podejrzane wyceny

Jak już wspomnieliśmy, właściciel chciał wyremontować wynajmowane mieszkanie, a koszt potrzebnych prac miał wynieść około 19 200 zł. Nie ma w tym nic dziwnego, ludzie ciągle remontują mieszkania, prawda? Problem w tym, że wspomniany właściciel życzył sobie, aby to Rendin zapłacił za remont.

  • Właściciel miał umowę z najemcą na naszej platformie. Po jej rozwiązaniu skontaktował się z Rendin, aby zgłosić szkodę. Nasi eksperci ocenili załączone dowody i zaczęli dokładniej przyglądać się sprawie, ponieważ to, co nam przedstawiono, budziło wątpliwości

powiedziała Jagoda Skórzewska, prawniczka w Rendin Polska.

Dodaje, że podejrzenia wzbudziło np. zdjęcie dowodu w postaci ofert firm budowlanych na prace remontowe. “Po złożeniu zapytań do firm dość szybko okazało się, że wyceny są fałszywe”.

Wynajem mieszkania: oszuści korzystali z fałszywych dokumentów

Niedługo na jaw wyszła ciekawa sprawa: właściciel i najemca podpisali już wcześniej papierową umowę najmu. Dopiero później zawarli dodatkową umowę na naszej platformie, aby uzyskać ochronę oferowaną przez Rendin.

Fałszywa umowa najmu mieszkania

Wynajmujący i lokator podpisali więc dwie równoległe umowy, co zostało odkryte dzięki dowodowi w protokole przekazania mieszkania – konieczne daty się nie zgadzały.

  • Oszuści mieszkaniowi po fakcie uzupełnili papierową umowę najmu różnymi informacjami, aby “podeprzeć” prawdziwość swoich oświadczeń, kiedy prawda wychodziła już na jaw. Niewiele im to jednak pomogło, gdyż posiadaliśmy oba dokumenty najmu

– powiedziała Jagoda.

Fałszywy protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania

Wynajmujący przygotował do tego dokumenty, w których lokator przyznał się, że wszystkie szkody w wynajmowanym lokalu powstały z jego winy i podpisał się pod tym oświadczeniem. Obie strony potwierdziły również, że nieruchomość została przekazana niedawno i odpowiada zdjęciom załączonym w protokole zdawczo-odbiorczym. Fotografie te nie były jednak zgodne z rzeczywistoścą, gdyż zostały już wykorzystane w ogłoszeniu najmu sprzed wielu lat. Od tego czasu wielokrotnie miał miejsce wynajem mieszkania, oszuści udawali jednak, że dostarczyli świeżych zdjęć nieruchomości.

  • Podczas rozmowy z lokatorem okazało się, że rzeczywiście spowodował on pewne szkody w wynajmowanym lokalu. Nieuczciwy najemca miał nadzieję, że uda mu się uniknąć płacenia za koszt napraw, więc przystał na plan właściciela, zgodnie z którym miał wziąć na siebie winę za wszystkie usterki w mieszkaniu. Obaj założyli, że Rendin i tak zapłaci za całość, więc będzie to tylko “nieszkodliwe” kłamstwo

– powiedziała prawniczka.

Po opracowaniu planu jak sprytnie zakończyć wynajem mieszkania oszuści nie byli jednak w takiej samej sytuacji. Najemca w ogóle nie zdawał sobie sprawy z tego, jak wielkie bierze na siebie szkody. Dopiero dzięki Rendin dowiedział się, jakie kwoty właściciel podał w swoim roszczeniu. Do tego lokator nie zdawał sobie sprawy, na koniec to on może zostać obciążony kosztami zniszczeń.

Jagoda Skórzewska wyjaśnia, że zajmowanie się sprawami dotyczącymi szkód wymaga komunikacji z obiema stronami – tylko w ten sposób można uzyskać pełen obraz sytuacji. Zaczyna się od osoby zgłaszającej roszczenie, ale druga strona również jest proszona o złożenie oświadczenia.

  • Wszystkie zebrane oświadczenia i dowody doprowadziły nas do jednoznacznego wniosku, że podano nam nieprawdziwe informacje, a dokumenty zostały sfałszowane w celu uzasadnienia roszczenia

– podsumowała Jagoda.

  • Co to jest protokół przekazania mieszkania? Sprawdź tutaj

Wynajem mieszkania: oszuści zrozumieli swoją sytuację

Gdy eksperci zajmujący się sprawą zrozumieli już jej rzeczywistą naturę, zarówno właściciel, jak i lokator zostali uświadomieni, że jeśli nie wycofają roszczenia, Rendin musi je zgłosić. Byłoby to bowiem oszustwo karalne na mocy prawa karnego. Dopiero po wyjaśnieniach prawników strony zdały sobie sprawę, że ich plan to przestępstwo.

  • Niestety sporo osób uważa, że jeśli zawrą umowę ubezpieczenia, to powinny czerpać z niej nieuzasadnione zyski. Cel usług ubezpieczeniowych to pomagać w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń powodujących straty finansowe i wspierać nabywców ubezpieczeń w radzeniu sobie z takimi sytuacjami

– skomentowała prawniczka Rendin.

  • Innymi słowy, lepiej pamiętać o przestrzeganiu zasad! W przypadku pojawienia się szkody trzeba przedstawić prawidłowe dowody, postępować zgodnie z niezbędnymi instrukcjami i nie angażować się w zaproponowane kogoś próby oszustwa

– podkreśla Jagoda.

Wynajem mieszkania - oszustwa się zdarzają. Jak sobie poradzić? Najczęściej zadawane pytania

Wynajem mieszkania – jak się zabezpieczyć?

Jak zabezpieczyć się przed nieuczciwymi najemcami? Na początek należy podpisać umowę przez portal Rendin, by zapewnić sobie weryfikację kandydatów i ochronę do 10-krotności miesięcznego czynszu. Warto też dokumentować komunikację z lokatorem i jak najszybciej zgłaszać Rendin wszelkie problemy.

Co zrobić, gdy nie ma kontaktu z najemcą?

Jeśli problem w tym, że nieuczciwy najemca nie płaci, należy zacząć od wysłania mu przedsądowego wezwania do zapłaty. W przypadku umowy podpisanej przez Rendin najlepiej poprosić wtedy o pomoc nasz dział prawny.

Czy właściciel może wejść do wynajmowanego mieszkania?

Nie. Jeśli lokal został wynajęty w całości, jego nietykalność jako prywatne mieszkanie podlega ochronie prawnej, nawet jeżeli zamieszkuje w nim uciążliwy lokator. Wejście do nieruchomości bez zgody najemcy stanowiłoby przestępstwo naruszenia miru domowego.

Czy wynajmujący ma prawo wyrzucić najemcę?

Nie można po prostu wyrzucić najemcy z lokalu. Jeśli właściciel chce wbrew woli lokatora zakończyć wynajem mieszkania i ma ku temu powody, musi przeprowadzić postępowanie eksmisyjne. Jest ono szybsze dzięki umowie najmu okazjonalnego, którą zapewnia korzystanie z usług Rendin.