Koniec najmu bez problemów - jak skończyć ten związek?

Zakończenie najmu to dość standardowy proces - jednak też trzeba się do niego przygotować - jak wygląda rozwiązanie umowy - zarówno kiedy korzystasz z Rendin jak i bez nas? I gdzie czają się pułapki?
Data publikacji 26.06.2024

Zakończenie umowy najmu - niezależnie od tego, czy najemca jest zupełnie bezproblemowy, czy musisz ją zakończyć przedwcześnie - to proces, który wymaga odpowiedniego przygotowania i odrobiny “papierologii”. Dla właściciela nieruchomości kluczowe jest przeprowadzenie szeregu czynności, które zagwarantują, że mieszkanie lub dom zostanie przekazane w odpowiednim stanie. W wypadku najmu z wykorzystaniem Rendin, też musisz wypełnić kilka prostych formalności. W tym tekście pokażemy Ci jak przygotować się dobrze do zakończenia umowy najmu, a także wskażemy parę problematycznych momentów i zasugerujemy jak ich uniknąć!

Przygotowanie do zakończenia umowy najmu

Jeśli wynajem Twojego lokalu kończy się bez żadnych problemów i kontrowersji i rozstajecie się z lokatorem w miłej atmosferze i tak musisz powiadomić go o tym, że umowa dobiega końca - to kiedy to zrobisz i w jaki sposób (telefonicznie, mailowo, smsem) zależy od tego, jakie warunki zapisałeś w umowie najmu - czasem może wymagać to odpowiedniego wyprzedzenia czasowego - np. miesiąca, aby najemca mógł z wyprzedzeniem znaleźć nowy lokal.

WSKAZÓWKA: na wszelki wypadek lepiej całą komunikację prowadzić pisemnie. Może się przydać w wypadkach problematycznych, gdybyś musiał udowodnić swoje racje.

Barbara z Rendin

Przed zakończeniem umowy warto umówić się na inspekcję nieruchomości, tak żeby razem z najemcą mieć czas na identyfikację ewentualnych uszkodzeń lub usterek powstałych w trakcie najmu - oczywiście takiego sprawdzenia dokonasz także w momencie odbioru mieszkania i po nim, ale wcześniejsze sprawdzenie, zwłaszcza z udziałem lokatora, pozwoli Ci na zidentyfikowanie kolejnych usterek szybciej - i dać czas lokatorowi na naprawienie ich. Pozwoli Ci też uniknąć szoku na widok plam na kanapie i urwanej zasłony!

WSKAZÓWKA: O protokole zdawczo-odbiorczym będziemy wspominać wielokrotnie - warto go mieć przy sobie także w tym momencie. Sprawdzenie stanu mieszkania z listą, która zawiera wyposażenie mieszkania zajmie mniej czasu i pozwoli Ci nie zapomnieć o jakichś elementach!

Barbara z Rendin

Warto odwiedzić mieszkanie także w wypadku, kiedy przedłużasz czy renegocjujesz umowę. Dzięki temu będziesz mógł uzupełnić dokumentację na przyszły rok i mieć większą wiedzę o tym, jak wygląda Twoje mieszkanie.

Zdanie mieszkania

Ostatecznie spotkasz się z najemcą po raz ostatni w dniu zakończenia umowy, żeby wziąć od niego klucze i ostatecznie dokonać odbioru nieruchomości i stwierdzić jej stan oraz spisać liczniki. Dla tych potrzeb warto sporządzić protokół zdawczo-odbiorczy, o którym bardziej szczegółowo będziemy mówić w dalszej części tego tekstu.

W wypadku wynajmowania mieszkania przez Rendin ten proces wygląda podobnie też musisz odebrać lokal - przy czym przewidujemy też (raczej rzadką, aczkolwiek możliwą) sytuację, kiedy lokator nie jest obecny. W takim wypadku prosimy o wejście do lokalu ze świadkiem i nagranie tego zdarzenia. Świadka wybiera sam wynajmujący, ale konieczne jest, aby świadek był jak najbardziej bezstronny (na przykład członek wspólnoty/spółdzielni, sąsiad, zarządca budynku itp.) To właśnie ta osoba podpisuje wtedy protokół w “zastępstwie” najmującego.

WSKAZÓWKA: Nawet jeśłi nie korzystasz z naszej platformy, sugerujemy zrobienie wielu zdjęć przy odbiorze mieszkania! Zdjęcie, w połączeniu z datą kiedy je zrobiłeś, może być dowodem w wypadku problemów ze zniszczeniami, a nawet jeśli ich nie ma - dokumentacją stanu mieszkania w określonej dacie.

Barbara z Rendin

- Protokół zdawczo-odbiorczy w wypadku Rendin tworzymy przy rozpoczęciu najmu w cyfrowej wersji. Im bardziej szczegółowy dokument napiszesz przy rozpoczęciu, tym łatwiej będzie go zakończyć - wynajmujący i najemca mają już listę rzeczy, które powinni sprawdzić - mówi Barbara z działu obsługi klienta Rendin. Jak dodaje, nieważne czy wykorzystujesz Rendin, czy nie, z odbiorem mieszkania nie należy się spieszyć i przeznaczyć na te spotkanie min. godziny czasu. Podpisanie dokumentu odbioru jest najważniejszą z punktu widzenia ew. dalszych rozmów z lokatorami czynnością!

Co do zasady każda wynajmowana rzecz powinna być zwrócona w stanie niepogorszonym, przy czym nie dotyczy to zużycia rzeczy związanego z jej normalnym używaniem oraz upływem czasu. O ile natomiast rzecz ulegnie zepsuciu w stopniu nieadekwatnym, najemca jest zobowiązany do naprawienia szkody powstałej z tytułu uszkodzenia rzeczy. W wypadku mieszkania te koszty ma pokrywać kaucja.

Trudno jest bez doświadczenia określić, co jest “normalnym użytkowaniem”, a co poważniejszym uszkodzeniem. Nasz dział obsługi może Ci poradzić, w jaki sposób ocenić stan mieszkania.

Zagwarantuj sobie spokojny sen

Co stanie się kiedy lokator przestanie w pewnym momencie płacić? Co jeśli okaże się złą osobą? Takie myśli często spędzają wynajmującym sen z powiek.

Rendin zapewnia Ci:

  • Darmową weryfikację potencjalnie ryzykownych obciążeń kandydatów na najemcę w biurach informacji gospodarczej

  • Bezpieczeństwo w wypadkach braku płatności - zwrócimy zaległe czynsze czy opłaty za media

  • Cyfrowe umowy i protokoły zdawczo-odbiorcze, które możesz wypełnić w całości online w dowolnym tempie

Zagwarantuj sobie spokojny sen

Co stanie się kiedy lokator przestanie w pewnym momencie płacić? Co jeśli okaże się złą osobą? Takie myśli często spędzają wynajmującym sen z powiek.

Rendin zapewnia Ci:

  • Darmową weryfikację potencjalnie ryzykownych obciążeń kandydatów na najemcę w biurach informacji gospodarczej

  • Bezpieczeństwo w wypadkach braku płatności - zwrócimy zaległe czynsze czy opłaty za media

  • Cyfrowe umowy i protokoły zdawczo-odbiorcze, które możesz wypełnić w całości online w dowolnym tempie

Rozliczenie finansowe

Ostatnim krokiem jest rozliczenie finansowe pomiędzy najemcą a właścicielem. Jakie elementy ono obejmuje:

  • Zwrot kaucji zabezpieczającej (po uwzględnieniu ewentualnych potrąceń za uszkodzenia)

  • Rozliczenie opłat za media - wodę, prąd czy gaz, do momentu zakończenia najmu

  • Uregulowanie wszelkich zaległości czynszowych

W tym wypadku mogą (a czasami nawet muszą - bo możesz nie znać rzeczywistych kosztów mediów) być one pokryte później - i musisz skontaktować się z byłym już lokatorem i przekazać mu rachunki. W wypadku klasycznego najmu jeśli były lokator nie odpowiada, pozostaje Ci potrącenie środków za media czy czynsz z kaucji - z Rendin w takim wypadku zwrócimy Ci środki.


Zniszczenia i usterki - co jeśli coś przegapiłeś?

Jeśli chodzi o usterki - jako wynajmujący przez nasz portal tworzysz protokół zdawczo-odbiorczy już przy rozpoczęciu najmu - więc sprawdzasz jedynie uszkodzenia dotyczące zarejestrowanych w tym dokumencie przedmiotów i elementów wyposażenia (chociaż oczywiście nie o wszystkich musiałeś myśleć - jeśli wśród uszkodzonych sprzętów jest np. okno którego nie umieściłeś w swoim dokumencie - też pokryjemy jego naprawę!)

W wypadku jeśli nie korzystasz z Rendin, oczywiście możesz zgłosić się z roszczeniem do byłego lokatora, ale to od niego zależy, czy je zapłaci - możesz wejść jedynie na drogę sądową. W wypadku Rendin - po tym jak wezwiesz już najemcę do pokrycia kosztów napraw -- jeśli najemca nie będzie chciał ich pokryć lub nie będzie odpowiadał - zwrócimy Ci pieniądze, a ich odzyskanie pozostanie po naszej stronie.

- Przede wszystkim musisz dostarczyć nam dowody powstania szkody - tutaj pomogą przede wszystkim zdjęcia z protokołu - mówi przedstawicielka obsługi klienta Rendin. - Oczywiście ważne są dla nas zdjęcia uszkodzeń czy zabrudzeń. Jeśli właściciel chce pokrycia kosztów urwanego uchwytu szafki - to ten uchwyt powinien pojawić się na zdjęciu. To dla nas jest materiał dowodowy - wyjaśnia. Jak dodaje, nawet zdjęcia niespecjalnie smacznych zniszczeń, takich jak ślady płynów ustrojowych czy krwi są dla nas ważne… nie brzydzimy się! 

Po udokumentowaniu zniszczeń czekamy na kolejny dokument - wycenę ich naprawy - tu pomocne będą m.in.: faktury, rachunki,paragony, wyceny, analizy, opinie fachowców lub firm, które zawodowo zajmują się świadczeniem usług naprawczych, a także linki do wycen lub cenników usług tych firm zamieszczonych w internecie. Wyślemy Ci prosty kosztorys, który będzie podstawą naszych rozliczeń.

Pamiętaj, że zwracamy aż do 10-krotnej wysokości czynszu - zarówno za nieopłacone rachunki, jak i zniszczenia i koszty renowacji - takie jak choćby wymiana zamków czy malowanie. Uwzględniamy także uszkodzenia powstałe w wyniku zaniedbań czy złej woli najemcy - uszkodzeń, przed którym nie uchroni żaden produkt ubezpieczeniowy.

Protokół zdawczo-odbiorczy

Kilkukrotnie już wspomnieliśmy o protokole zdawczo-odbiorczym. To dokument, który jest kluczowy przy zakończeniu umowy, ponieważ formalnie dokumentuje stan nieruchomości w momencie jej przekazania z powrotem właścicielowi.

WSKAZÓWKA: Dobrze przygotowany protokół zdawczo odbiorczy może pomóc Ci wycenić mieszkanie do wynajęcia, ustalić czynsz czy opisać mieszkanie na portalach z ogłoszeniami!

Barbara z Rendin

Co powinien zawierać protokół zdawczo-odbiorczy?

Dane stron umowy

  • Imię i nazwisko właściciela oraz najemcy

  • Adres nieruchomości

Data i miejsce sporządzenia protokołu

  • Dokładna data i miejsce, w którym protokół został podpisany

Opis stanu technicznego nieruchomości

  • Szczegółowy opis stanu wszystkich pomieszczeń, w tym ścian, podłóg, drzwi, okien, instalacji (elektrycznej, wodnej, gazowej), mebli i wyposażenia.

Stan liczników

  • Odczyty liczników prądu, gazu, wody oraz innych mediów

Lista przekazanych kluczy

  • Spis wszystkich kluczy przekazanych przez najemcę właścicielowi

Uwagi dodatkowe

  • Wszelkie uwagi dotyczące stanu nieruchomości, ewentualne uszkodzenia lub braki

Podpisy stron

  • Podpisy właściciela oraz najemcy, potwierdzające zgodność z zapisami w protokole

Jeśli wynajmujesz mieszkanie przez Rendin - zapewniamy Ci gotowy, cyfrowy dokument. W innym wypadku możesz skorzystać z powyższych uwag!

Co w wypadku najemcy, który nie chce się wyprowadzić?

W takim wypadku postępowanie zależy od rodzaju umowy. Znacząco prostsza jest w wypadku najmu okazjonalnego - przebieg eksmisji w tym wypadku już opisaliśmy, więc przypomnimy tylko najważniejsze punkty:

  • Należy wezwać lokatora do opuszczenia lokalu

  • Jeśli na niego nie odpowie - złożyć do sądu wniosek o nadanie notarialnemu oświadczeniu lokatora tytuły wykonalności

  • Wraz z odpowiedzią sądu zgłosić się do komornika o rozpoczęcie eksmisji.

My w Rendin zapewne rozpoczniemy taką sprawę od mediacji - nasz zespół ma doświadczenie w tego typu negocjacjach i z chęcią Cię wesprze (przy czym istotne jest dla nas otrzymanie kopii wypowiedzenia lub zakończenia umowy - włącznie z dokumentem z poczty, które pokazuje datę jego nadania!)

Natomiast jeśli negocjacje nie zadziałają konieczne będzie rozpoczęcie postępowania eksmisyjnego - oczywiście tutaj Rendin także przyjdzie z pomocą - najpierw  ułatwimy Ci zrozumienie procesu eksmisji, wesprzemy w procedurach, a także sami możemy poprowadzić te szczególnie trudne sprawy. Damy Ci wskazówki i podzielimy się naszymi sprawdzonymi metodami na każdym kroku, od wezwania do opuszczenia lokalu, po współpracę z komornikiem, o ile będzie konieczna. Mamy nadzieję, że dzięki naszemu wsparciu nawet tak trudną sytuację rozwiążemy szybko i zgodnie z prawem.

Podsumowanie

Zakończenie umowy najmu wymaga staranności i odpowiedniego przygotowania ze strony właściciela nieruchomości.Niezależnie od tego, czy najem przebiegał bezproblemowo, czy pojawiły się trudności, istotne jest, aby podejść do tego procesu z uwagą i starannością. Dzięki temu unikniesz niepotrzebnych komplikacji i zakończysz najem w sposób profesjonalny i sprawiedliwy dla obu stron.

Sporządzenie szczegółowego protokołu zdawczo-odbiorczego jest kluczowym elementem tego procesu, ponieważ formalnie dokumentuje stan nieruchomości i stanowi podstawę do ewentualnych roszczeń finansowych. W wypadku współpracy z Rendin będziesz do niego przygotowany, a my możemy wziąć na siebie znaczącą część formalności - i szybko przesłać Ci pieniądze!