← Powrót do artykułów

Lekcje z pandemicznego roku: jak radzić sobie z problematycznymi lokatorami

11.03.2021

Treści w tym artykule mogą być nieaktualne!
Lekcje z pandemicznego roku: jak radzić sobie z problematycznymi lokatorami

Rok 2020 spotęgował problemy z najemcami, którzy nie chcą opuścić mieszkania. Na szczęście w tym samym roku powstał też Rendin - startup, którego celem jest udowodnienie, że większości problemów związanych z problematycznymi najemcami można łatwo uniknąć.

Nauka z pandemicznego roku: jak radzić sobie z problematycznymi lokatorami?

Rok 2020 spotęgował problemy z najemcami, którzy nie chcą opuścić mieszkania. Na szczęście w tym samym roku powstał też Rendin - startup, którego celem jest udowodnienie, że większości problemów związanych z problematycznymi najemcami można łatwo uniknąć.

Nietypowy rok (także na rynku najmu mieszkań!)

Można śmiało powiedzieć, że rok 2020 to rok, o którym nikt z nas szybko nie zapomni (niestety!). Lockdown’y, bankructwa firm i ludzie tracący pracę lub dochody, to tylko niektóre ze sprawy, z którymi kojarzy się ten rok. Wszelkie niepewności finansowe bardzo szybko przekładają się również na problemy na rynku nieruchomości. Dotyczy to zwłaszcza nieruchomości na wynajem, gdzie umowy podpisywane są często na bardzo krótkie terminy.

Tuż przed kryzysem, estoński start-up Rendin rozpoczął aktywną współpracę z najemcami i właścicielami nieruchomości, mając na celu ułatwienie procesu wynajmu dla obu stron umowy. Nasze "doskonałe" wyczucie czasu pozwoliło naszym klientom podpisać setki długoterminowych umów najmu w trudnych czasach, a także uchroniło ich przed szkodami sięgającymi dziesiątek tysięcy euro.

Dwa typy problematycznych lokatorów

Jeśli chcemy rozwiązać nasze problemy z trudnymi najemcami, musimy najpierw zrozumieć, kim oni są. Z doświadczenia firmy Rendin wynika, że osoby, które nie chcą się wyprowadzić z wynajmowanego mieszkania, można podzielić na dwie grupy: najemców o złych intencjach i najemców o dobrych intencjach. Różnice polegają zarówno na powodach, dla których pojawiają się problemy z nimi, jak i na sposobach ich rozwiązywania na późniejszych etapach.

Złośliwi lokatorzy mogą na początku sprawiać mylne wrażenie idealnego najemcy, ale z czasem zaczną testować nasze granice i cierpliwość. Ponieważ są oni w większości bardzo dobrze poinformowani i znają swoje prawa i obowiązki, mogą być trudni do eksmitowania. Ponadto, zazwyczaj nie są oni zainteresowani rozwiązywaniem problemów - ich głównym celem jest po prostu życie na cudzy koszt przez jak najdłuższy okres czasu.

Natomiast lokatorzy o dobrych intencjach to zazwyczaj osoby, które starały się jak najlepiej wywiązywać ze wszystkich swoich zobowiązań i nie chcą żadnych problemów. W ich przypadku problemy wynikają najczęściej z błędnych obliczeń lub nieoczekiwanych zmian w ich życiu. Dobrym przykładem takiego lokatora jest osoba, która w przeszłości bardzo sumiennie płaciła czynsz, ale nie jest w stanie dalej tego robić, ponieważ straciła pracę.

Pamiętajmy o tym, że ważne jest, aby na początku złagodzić ich stres i uspokoić ich, a nie tylko naciskać na nich za brakujące płatności czynszu.

Jak zapobiec wielu problemom?

Na szczęście problemy ze złośliwymi lokatorami można często rozwiązać jeszcze przed ich wprowadzeniem się i tu właśnie do gry wchodzą rozwiązania technologiczne firmy Rendin. Pierwszym słowem kluczowym w poszukiwaniu idealnego najemcy jest "zapobieganie".

Rendin stworzył zautomatyzowany system wstępnej weryfikacji najemców, który pozwala właścicielowi nieruchomości wyeliminować większość problematycznych najemców już w trakcie wybierania potencjalnych najemców. Proces jest łatwy, szybki i wygodny - aplikacja po prostu robi to za Ciebie! Dokładna wstępna weryfikacja najemcy jest również głównym powodem, dla którego Rendin zazwyczaj ma kontakt jedynie z dobrze nastawionymi najemcami w późniejszej fazie rozwiązywania problemów.

Bardzo ważne jest również upewnienie się, że najemcy rozumieją, jakiego rodzaju zobowiązania podejmują podpisując umowę najmu. Ludzie zazwyczaj nie mają na co dzień do czynienia z umowami i trudnymi tekstami, dlatego umowy nie są czytane zbyt dokładnie. To często prowadzi do nieporozumień, ponieważ warunki najmu nie są rozumiane w ten sam sposób przez najemcę i właściciela nieruchomości. Historia pokazuje, że jeśli dana osoba rozumie, jakiego rodzaju zobowiązania podejmuje, jest bardziej prawdopodobne, że chce i jest w stanie je wypełnić.

Jest to kolejny obszar, w którym Rendin ułatwia proces dla obu stron. Umowy najmu są zautomatyzowane i ustandaryzowane tak, aby były zrozumiałe dla wszystkich. Celem jest stworzenie wzajemnego poczucia zaufania pomiędzy dwoma stronami, które podpisują umowę najmu, ponieważ obie wiedzą, że jest ona tworzona przez trzecią i zaufaną stronę. Oznacza to mniej kłopotów i niepewności zarówno dla najemcy, jak i właściciela.

Dostęp do dokumentacji

Jednym z kluczowych elementów rozpoczęcia bezproblemowego najmu jest wypełnienie aktu przekazania lokalu. Dokument ten zawiera dokładny spis przedmiotów, które znajdowały się w mieszkaniu podczas podpisywania umowy najmu, opisuje ich stan (zazwyczaj ze zdjęciami) oraz ogólny stan mieszkania. Wiele problemów między najemcami a właścicielami nieruchomości wynika z tego, że dokument ten został źle wypełniony lub opiera się na informacjach z poprzednich umów najmu.

Oznacza to również, że jeśli nie ma dokumentacji o aktualnym stanie nieruchomości, nawet najlepsi prawnicy i najlepsi doradcy nie będą w stanie Ci pomóc. Dlatego właśnie Rendin stworzył rozwiązanie pozwalające na wypełnienie protokołu zdawczo-odbiorczego w ciągu kilku minut. Rozwiązanie to pomaga odwzorować stan całego mieszkania, a tym samym uniknąć lub rozwiązać wszelkie problemy związane z tą kwestią na późniejszych etapach.

Komunikacja i zaufanie

Nawet jeśli wspomniane wcześniej rozwiązania technologiczne są pomocne, podstawą trwałego i owocnego doświadczenia związanego z wynajmem mieszkania jest przede wszystkim przejrzysta i jasna komunikacja. Tutaj Rendin również pomaga - w razie jakichkolwiek problemów firma pełni rolę mediatora i proponuje obu stronom 2-3 konstruktywne rozwiązania, które powinny pomóc w rozwiązaniu problemu tak, aby strony były zadowolone.

Bardzo często rozwiązania oferowane przez mediatorów są tym, czego ludzie potrzebują, aby rozwiązać problemy i mieć poczucie, że żadna ze stron nie jest wykorzystywana przez tą drugą.

Ponadto Rendin posiada również osobny zespół, który specjalizuje się w rozwiązywaniu napiętych sytuacji, jeśli takie nadal istnieją. Z naszego doświadczenia wynika, że wiele problemów można rozwiązać w ciągu kilku tygodni, przy czym żadna ze stron nie ponosi dodatkowych kosztów w tym procesie. Oznacza to, że każda ze stron nie będzie czuła do siebie urazy.

Wnioski

Nawet jeśli nigdy nie ma 100% gwarancji uniknięcia problemów, model który wykorzystuje Rendin (zapobiegaj, dokumentuj, komunikuj) pomaga w znacznym stopniu ograniczyć problemy związane z wynajmem nieruchomości. Ponadto, zawsze dobrze jest wiedzieć, że jak tylko pojawią się pierwsze wyboje na drodze, jest ktoś, kto jest z Tobą przez cały proces i pomoże Ci znaleźć realne rozwiązanie wszelkich możliwych problemów.

Rendin dopiero zaczyna swoją działalność na polskim rynku, ale już w najbliższych tygodniach aplikacja wystartuje z pełną funkcjonalnością! Jeśli chcesz być jednym z pierwszych, którzy dowiedzą się o naszych usługach, zapisz się na naszą listę mailingową.